onsdag 28. mai 2008

Reklame overalt!


Reklamens inntog har satt sitt preg spesielt utover det 20. århundre samt utover det 21. De fleste mediene er overfylt med slagord, fancy bilder og lovord om alls slags materielle goder. Ordet "reklame" stammer fra det latinske ordet "reklamare" som betyr å "rope ut", "stadig gjenta". Reklame brukes som oftest for å opplyse folk om et produkt eller et budskap. Hvis det er et produkt pleier det å komme påstander om hvor effektivt eller nyttig dette produktet er og hvor mye bedre det er enn lignende produkter, angivelig. Det er som oftest flertallige virkemidler brukt for å påvirke mottakeren/kunden til å kjøpe produktet, samtidig som det alltid vises fra sin beste side.
Over TV, radio, internett, postere, skilter og mer bringes et budskap om materialisme samt noen utvalgte gode formål. Det mest omtalte er nok supermodellene, med sine har anorektiker-kropper, og har ført til et sterkt sexpress blant unge mennesker verden over. Til tross for slike tegn sier noen at de ikke føler seg det minste påvirket, men et kort besøk i nevnte persons hjem motbeviser den påstanden som oftest. Folkene bak reklamer appellerer ofte til enkelte mottakergrupper for å sentrere salget og kanskje gjør det mer samtidig, mens andre ganger gjenspeiler det til underbevistheten og du påvirkes uten å vite det. Enkelte ting er jo akkurat det du kanskje ser etter når du plutselig ser den i pausen av yndlingsprogrammet og redder klesskrisen for den neste måneden. Reklame påvirker på godt og vondt og uansett så har nevnte reklamen samt penger tatt et godt grep over alt som kalles underholdning og er kommet for å bli. Og hvis reklame ble fjernet, tror du at du ville savnet det?

Ingen kommentarer: